BCAA pulver bäst i test

Vad är BCAA pulver? BCAA pulver är ett kosttillskott bestående av grenade aminosyrorna isoleucin, valin och leucin. I den här köpeguiden så går vi igenom de främsta kosttillskotten med bcaa. VI guidar dig genom olika smaker, tillverkare och återfösäljare! Fortsätt läsa för att hitta bäst bcaa pulver.

Bcaa bäst i test

Core BCAA Powder – Svenskt kosttillskott

Core BCAA Powder svenskt kosttillskott
Core BCAA Powder från svenskt kosttillskott är ett försklassigt bcaa pulver som blivit ett av de mest populära tilskotten att använda. Det här bcaa pulvret innehåller extra hög halt av L-leucin. Produkten har fått över 800 positiva omdömen på SvensktKostillskotts hemsida.
  • BCAA pulver med extra hög halt L-leucin
  • Flera goda smaker
  • Främjar muskelbyggnad
  • 100% Veganskt

Core BCAA powder har blivit en riktig storsäljare hos Svenskt kosttillskott. Det här bcaa pulvret är tillverkade med extra mycket L-leucin och har förhållandet 8:1:1 mellan L-leucin, isoleucin och valin.

Core BCAA powder finns i 8 olika smaker:

  • Jordgubb
  • Cola
  • Citrus Lemonade
  • Fruit Punch
  • Citrus Passion Stevia
  • Fresh Pear
  • Juicy Apple
  • Watermelon

Utöver den goda smaken så ger Core BCAA Powder dig hela 6250 mg BCAA och innehåller även aminosyrorna L-Glutamin, L-Glysin och Vitamin B-12.

Core BCAA Powder är ett perfekt bcaapulver för dig som är ute efter ett tillskott som förbättrar din återhämtning och främjar din muskeluppbyggnad. Core BCAA Powder är till exempel perfekt för dig som vill behålla muskelmassa medans du går ner i vikt.

BCAA Amino – Delta Nutrition

Delta Nutrition - BCAA Amino
BCAA Amino från Delta Nutrition är ett bcaa pulver men en fantastiska smaker, och det innehåller hela 8250mg BCAA. Utöver L-leucin, valin och L-isoleucin så innehåller BCAA Amino även L-glutamin och L-citrullin.
  • 8250 mg BCAA!
  • Utsökta smaker
  • Innehåller L-glutamin & L-citrullin

Det här bcaa pulvret från Delta Nutrition hjälper dig att förhindra muskelnedbrytningen efter träning och kan öka proteinsyntesen så att dina muskler byggs upp snabbare. Detta bcaa pulver är fritt från socker och kolhydrater och finns i 4 utsökta smaker:

  • Passion Fruit
  • Mango
  • Green Apple
  • Watermelon

Core BCAA Powder + Koffein – Svenskt Kosttillskott

Core BCAA + Koffein
Svenskt kosttillskott har tagit fram en variant av sin framgångsrika Core BCAA Powder som inehåller 100 mg koffein per servering! Core BCAA med koffein inehåller en hög halt L-leucin.
  • 100mg Koffein per servering
  • Hög halt BCAA
  • Koncentrerat L-leucin

Core BCAA med koffein är perfekt att ta innan eller under träning. Varje servering innehåller 100mg koffein som hjälper dig att vakna till på morgonen, få extra energi innan träningspassen eller att fokusera extra hårt under passet.

Utöver koffein så innehåller tillskottet hela 4000mg BCAA och 2500 L-Glycin. Det här bcaa pulvret är perfekt för dig som ville bygga muskler eller behålla muskelmassa under deffperioden.

Core BCAA med koffein finns i 3 goda smaker:

  • Cola
  • Karibiska Frukter
  • Gröna Päron

Vad är BCAA pulver?

Bcaa står egentligen för “branched-chain amino acids” som på svenska betyder grenade aminosyror. I bcaa ingår de tre aminosryorna leucin, isoleucin och valin, dessa aminosyror är essentiella då våran kropp inte kan tillverka dem själv, utan man behöver få i sig bcaa via kost.

Hur hjälper BCAA vid träning?

Bcaa innehåller de tre aminosyrorna valin, leucin och isoleucin som är ded tre aminosyror som står för 30% av våra muskler. Bcaa hjälper till att stoppa muskelnedbrytningen som sker vid styrketräning och hjälper musklerna att återhämta sig. Bcaa stimulerar även proteinsyntesen vilket gör att musklerna återhämtar sig snabbare. 

Så väljer du bäst BCAA pulver

Idag finns det väldigt många olika alternativ på marknaden för bcaa tillskott, därför kan det vara väldigt knepigt att veta vilket bcaa man ska köpa. Nedan går vi igenom ett par avgörande punkter som kan hjälpa dig att välja rätt produkt. 

Förhållandet mellan leucin, isoleucin och valin

I ett bra bcaa pulver så ska det vara dubbelt så mycket leucin som isoleucin och valin. 50% av pulvret ska alltså innehålla leucin och 25% vardera av de andra aminosyrorna.

Smak

Smaken på bcaa pulver är viktigt eftersom att du måste inta pulvret regelbundet för att få en bra effekt. Om du inte tycker om smaken så ökar risken att du väljer att strunta i att dricka ditt bcaa pulver.

Lättlösligt

Ett bra bcaa pulver ska vara enkelt att blanda och lättlösligt för att det ska bli enklare att dricka. 

Välj BCAA från en välkänd tillverkare

Det är alltid en god ide att välja bcaa och andra kosttillskott från en tillverkare som har ett bra rykte och som är välkända inom brancshen. 

Läsa recensioner

Att läsa användarrecensioner är alltid bra, för då får du veta vad andra som köpt bcaapulvret tycker. Vi på BästaTestet läser användarrecensioner både från svenska och internationella sidor för att bilda oss en bra uppfattning om produkten. 

Hur tar man BCAA tillskott?

Ett bcaa tilskott kan ha en mycket positiv effekt på din träning. Förutom att välja rätt bcaa så är det även viktigt att ta det på rätt sätt. Nedan följer en guide om hur du tar bcaa på bästa sätt:

Dosering

  • Doseringen kan variera beroende på dina mål och träningsbehov.
  • En vanlig dos är vanligtvis mellan 5 och 10 gram BCAA per portion.
  • Många BCAA-tillskott levereras med en doseringsmått eller skopa för att göra mätningen enklare.

Timing

  • Det bästa är att konsumera BCAA före, under eller efter träning för att stödja muskeluppbyggnad och återhämtning.
  • Om du tränar på fastande mage kan BCAA före träningen vara särskilt fördelaktigt för att minimera muskelnedbrytning.

Blanda med vätska

  • BCAA-pulver blandas vanligtvis med vatten eller annan vätska.
  • Följ doseringsanvisningarna på förpackningen för att säkerställa korrekt blandningsförhållande.

Frekvens för intag

  • Frekvensen för BCAA-tillskott kan variera beroende på individuella behov och mål.
  • Det optimala är att ta en portion BCAA före träningen och/eller efter träningen.

Kombination med andra tillskott

  • BCAA-tillskott kan kombineras med andra tillskott som proteinpulver eller kreatin beroende på dina träningsmål.

Individuella faktorer

  • Varje person kan reagera olika på kosttillskott. Det kan vara fördelaktigt att experimentera med timing och dosering för att se vad som fungerar bäst för dig.

Vem behöver BCAA pulver?

Tränande och idrottare

  • BCAA är kända för att stödja muskeluppbyggnad och återhämtning.
  • De kan hjälpa till att minska muskelnedbrytning under intensiv träning.

Personer på kaloribegränsade dieter

  • Vid viktnedgång eller kaloribegränsning kan BCAA vara fördelaktiga för att minska risken för muskelnedbrytning och bibehålla muskelmassa.

Personer som tränar på fastande mage

  • För de som tränar på fastande mage kan intag av BCAA före träningen hjälpa till att minimera muskelnedbrytning och förbättra prestationsförmågan.

Äldre vuxna

  • Äldre personer kan dra nytta av BCAA för att stödja muskelhälsa och förebygga muskelnedbrytning som kan förekomma med åldern.

Vegetarianer och veganer

  • Vissa aminosyror som finns i animaliska proteinkällor kan vara begränsade i en vegetarisk eller vegansk kost. BCAA-tillskott kan vara användbara för att säkerställa ett adekvat intag av dessa aminosyror.

Personer med muskelavvikelser eller skador

  • BCAA kan användas i rehabiliteringsprocessen efter muskelskador för att främja återhämtning och stödja muskelreparation.

Personer med lågt proteinintag

  • Om proteinintaget är lågt, kan BCAA-tillskott hjälpa till att komplettera aminosyror som är viktiga för proteinsyntesen.

Vanliga frågor och svar om BCAA pulver

Hittar du inte svaret på din fråga? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

  • Vad är bcaa?

    BCAA står för ”brached-chain amino acids” som på svenska betyder grenade aminosryor. BCAA utgörs av aminosyrorna L-leucin, valin och L-Isoleucin.

  • Vilken bcaa är bäst?

    Det bästa BCAA pulvret just nu är Core BCAA Powder från Svenskt kosttillskott.

  • Hur mycket bcaa per dag?

    Hur mycket BCAA man behöver kan vara individuellt beroende på kön, träningsfrekvens och kroppsvikt bland annat. I regel brukar man säga att en vuxen man behöver 12000mg (12g) BCAA per dag.