Motionscykel bäst i test

En motionscykel är ett utmärkt redskap för hemmaträning och för att hålla sig i form över lag. På den här sidan listar bäst motionscyklar.

motionscykel bäst i test

Bästa motionscyklarna

Motionscykel UB500 – JTC Sport

Motionscykel UB500 - JTC Sport
UB500 är en mycket prisvärd motionscykel som är perfekt för träning hemma. Den här motionscykeln är tillverkad i stabila material som aliminum.
  • Kompatibel med träningsapparna Zwift och Kinomap
  • Visar kaloriförbrukning
  • Pulsmätare
  • Flaskhållare

UB500 från JTC Sport är en förstklassig motionscykel som vi har utsett till den bästa. Det här är en mycket prisvärdmotionscykel som passar bra till ett hemmagym eller att ha i garaget.

Med UB500 får du en mycket komplett motionscykel som bland annat är kompatibel med apparna Zwift och Kinomap, som är två träningsappar.

UB500 har en användarvikt på 150kg.

Stabiliteten är också något som utmärker denna motionscykel vars sadelstolpe, vevarmar och displayens ram är tillverkade i aliminium. UB500 är utrustad med remhjul i stål samt en grov vevaxel på 40milimeter. Den grova vevaxeln i kombination med ett svänghjul på 6,5kg ger en roterande massa på 12kg. Det ger en stabil och jämn gång i cykeln även när man cyklar intensivt.

Snabbfakta om UB500 motionscykel

  • Längd: 92 cm
  • Bredd: 50 cm
  • Höjd: 149 cm
  • Motståndsnivåer: 32 olika motståndsnivåer
  • Bluetooth-stöd: Ja för träningsapparna Zwift och Kinomap
  • Maxvikt: 150 kg
  • Motionscykelns vikt: 43,5 kg
  • Träningsprogram: 30
  • Visar tid: Ja
  • Visar hastighet: Ja
  • Visar kaloriförbrukning: Ja
  • Visar puls: Ja
  • Visar motståndsnivå: Ja

Vad är en motionscykel?

Motionscykeln är den mest klassiska och beprövade redskapet för hemmaträning. Den används för uppvärmning, konditionsträning och rehabilitering. Motionscykel är också ett utmärkt redskap om man vill träna för att gå ner i vikt.

Du får en skonsam träning som passar alla oavsett vilken konditionsnivå man har. I detalj är det ett träningsredskap som liknar en cykel. Skillnaden mot en cykel är att den energi som utvecklas genom tramprörelserna inte leder till att redskapet rör sig.

Motionscyklar är oftast utrustade med ett svänghjul, som tar upp de döda punkterna i trampet och därmed ger ett jämnare motstånd.

Vad används en motionscykel till?

Vill du komma igång med träningen hemma är en motionscykel ett enkelt och effektivt sätt att börja motionera, för att sedan avancera din träning allt eftersom.

Även du som brukar träna ofta, kan få ut mycket genom att träna med en motionscykel, då du med cykeln tränar och bygger både muskler och kondition.

Hur kan jag träna med en motionscykel?

Du kan givetvis cykla länge med en motionscykel men det finns flera saker att tänka på. Om man skall kunna köra många timmar flera dagar varje vecka, samtidigt som du skall orka med att genomföra tre hårda pass med högintensiva intervaller varje vecka, då är det helt avgörande att rätt intensitet hålls.

Görs inte detta kommer dessa långa pass göra att du veckan efter sätter dig på cykeln för att köra dina intervaller men är lite för sliten.

Det finns några saker som är värda att kika lite extra på.  En sak är om cykeln har ett lågt eller högt insteg. Det är framförallt viktigt att ta hänsyn till om du har behov av att smidigt ta dig i och ur cykeln.

Även högsta och lägsta avstånd mellan pedalen och sadeln är viktig att ta reda på – speciellt om du är en lång eller kort person. Ibland blir avståndet helt enkelt för högt för den korta personen och för lågt för den långa personen.

Även avståndet mellan styre och sadel kan vara bra att kolla, så att du inte slår i knäna i styret eller att du inte riktigt når fram. När du kör intervaller kan du börja med 10 minuter uppvärmning.

Kör sen 5 minuter där du växlar mellan 8 sekunder sprint, där du trampar så fort du kan, och 12 sekunder i lugnt tempo. Upprepa 15 gånger totalt. Avsluta med 5 minuters nedvarvning.

Istället för att öka farten kan du också välja att öka belastningen på cykeln så det känns mer som att cykla i uppförsbacke.

Vilka egenskaper och funktioner har den bäst motionscykeln?

Ramens vikt och struktur bestämmer hur stabil och stadig en motionscykel är att använda. Användares vikt och längd måste därför beaktas när man väljer en motionscykel. Idealt ska användaren bara röra pedalerna när personen trampar, allt annat i maskinen ska stå stadigt på plats.

Ramen av de billigare modellerna är ofta procuderade av billigare material. De dyrare modellerna har oftast större ramar, därmed kan de bära mer vikt.

Justeringsmöjligheter av sadeln och handtag är också viktiga detaljer. Särskilt motionärer med mindre kroppsomfattning behöver en sadel som kan sättas i en tillräckligt lågt position. Avståndet mellan sadeln och styret skall också kunna anpassas efter användaren.

Motionscyklar eller träningscyklar kan sorteras ut i tre grupper: Vanliga motionscyklar, rekumbentcycklar och spinningcyklar.

Det finns även trampaskiner eller restoratorer, som passar bäst till fysioterapi och rehabilitering.

Före man väljer motionscykel, är det bra att även jämföra de olika alternativen av spinningcyklar.

Spinningcyklar är ett utmärkt alternativ för intensiv, aktiv träning. För äldre personer och för personer med nedsatt rörlighetsförmåga rekommenderas  rekumbenter, som kan  trampas i delvis liggande/sittande ställning. Cykelns ryggstöd gör hållningen lättare för kroppen.